פעילויות גיבוש לצוות שניתן לעשות במקום העבודה

פעילויות גיבוש הן פעילויות עתירות יתרונות אשר עשויים לתרום ערך חסר תחליף לצוות העובדים. באמצעותן, ניתן לפתח הדדיות וכבוד בין חברי הקבוצה, להרים את המורל, וכך להפוך את חברי הקבוצה למגובשים יותר ויעילים יותר.

עם זאת, לא תמיד אפשרי לקטוע לחלוטין את שגרת העבודה ולצאת לחלל חיצוני כדי לקיים בו את פעילויות הגיבוש – אך אין זו סיבה לא לקיים פעילויות גיבוש. ניתן לקבל תוצאות דומות באמצעות שלל פעילויות גיבוש במקום העבודה, אשר יועילו רבות לצוות ולחבריו, וזאת מבלי להקצות משאבים יתרים.

IMG_20170719_172759

משחקי גיבוש לקבוצה חדשה

ישנם אינספור משחקי גיבוש שקבוצות יכולות לבצע כדי שחבריהן יוכלו להכיר אלו את אלו. פעמים רבות צוות חדש נבנה מאפשר ויש צורך לבצע היכרות משותפת כדי להביא לגיבוש הצוות. בפעמים אחרות, אנשי צוות רבים חדשים מתווספים לצוות ותיק ומצומצם, וגם אז יש צורך לבצע היכרות מחדש בין החברים השונים. באמצעות משחקי גיבוש פשוטים ניתן להשיג תוצאות איכותיות עבור חברי צוות חדשים. משחקי גיבוש לצוות יכולים להיות משחקים בישיבה עבור פעילות רגועה ועצלה יותר, או מנגד הם יכולים להיות משחקים אקטיביים שיביאו לפעילות מגבשת אינטנסיבית יותר.

משחקי גיבוש בישיבה:

  • פרט אישי: משחק ההיכרות הפשוט ביותר, בו כל משתתף מספר על עצמו פרט אישי. המשחק הפשוט הזה יכול להתבצע בתחילתה של כל פגישה, בין אם היא מיועדת כפתיחה לפעילויות גיבוש אחרות ובין אם היא עומדת כשלעצמה. כך או אחרת, היא תגרום למשתתפים להכיר זה את זה באופן אישי יותר.
  • משחק אסוציאציות: המשחק הפשוט והמוכר תורם הרבה להרמת המורל ולהדדיות בין חברי הצוות. המשחק פשוט למדי, המשתתף הראשון אומר מילה באופן אקראי. המשתתף הבא יאמר את האסוציאציה הראשונה שעולה לו ממילה זו, וכן יעשה המשתתף הבא וכן הלאה.
  • אסוציאציות וזיכרון: ניתן לשלב אתגרי זיכרון במשחק האסוציאציות במספר דרכים. אפשרות פשוטה אחת תהיה לסיים את משחק האסוציאציות, ואז לנסות ולשחזר את כל המילים שנאמרו בסדר הנכון. אפשרות אחרת תהיה משחק מורחב יותר, שבמהלכו כל שחקן אומר את כל המילים שנאמרו עד כה לפני שהוא מוסיף מילה משל עצמו.
  • משחק האמת והשקר: משחק פשוט שיש בו ערך רב לפתח היכרות עמוקה בין חברי הקבוצה. במהלך המשחק, כל שחקן מספר על עצמו שלושה דברים, שניים מהם אמתיים ואחד שקרי. חברי הקבוצה האחרים צריכים להכריע מי מבין הסיפורים הוא השקרי. באופן זה, חברי הקבוצה חושפים פרטים אישיים על עצמם, וכן חושפים תכונות אופי שלהם דרך הסיפורים השקריים שהם ממציאים.
  • תחביב: ניתן להכיר את חברי הקבוצה באופן עמוק יותר באמצעות הכרת התחביבים שלהם. את התוצאה הפשוטה הזו ניתן למנף למשחק חברתי נעים בדרך פשוטה: כל אחד מן המשתתפים כותב תחביב שלו על פתק, וכל הפתקים מעורבבים יחדיו. אז, פותחים פתק אחרי פתק וחברי הקבוצה צריכים לנחש של מי התחביב (כדי למנוע השהיות, לאחר 3 ניסיונות רושם הפתק יכול להתוודות). לאחר שהתגלה, בעל התחביב מספר עליו בקצרה לשאר חברי הקבוצה.

 

רוצה לסדר גיבוש ODT מוצלח באמת? אני זמינה לייעוץ טלפוני (בחינם!)
072-3264194

משחקי גיבוש אקטיביים:

  • ראיון והצגה: פעילות שמייצרת קרבה יתרה בין חברי הקבוצה היא הצגה של המשתתפים המתבצעת על ידי משתתף אחר. עושים זאת כך – הקבוצה כולה מתחלקת לזוגות. כל זוג משתתפים מספרים זה לזה על עצמם. לאחר מכן, כל משתתף צריך לספר לשאר חברי הקבוצה על בן הזוג שלו.
  • הרצל אמר: משחק ישן ומוכר הוא "הרצל אמר" אשר מספק שפע של צחוק והנאה לחברי הקבוצה. במסגרת המשחק נבחר מנחה אשר מחלק הוראות לשאר חברי הקבוצה. חברי הקבוצה צריכים להיענות להוראות אם ורק אם המנחה אמר בתחילתן, "הרצל אמר". כאשר אחד מחברי הקבוצה נענה להוראה מסוימת על אף שלא נאמר "הרצל אמר", הוא נפסל.
  • ים יבשה: עוד משחק מוכר הוא "ים יבשה", אשר כולם מכירים מן הילדות אך הוא לא מאבד את ערכו אף אצל קבוצות של צוותי עובדים. במסגרת המשחק נבחר מנחה, והרצפה מחולקת לשניים, כאשר חלק אחד מוגדר כ"ים" והאחר כ"יבשה". המשתתפים כולם עומדים לצד הגבול בין שני החלקים, ובעוד המנחה קורא "ים" או "יבשה", עליהם לנתר אל החלק התואם את מה שאמר. כאשר אחד המשתתפים ניתר לחלק הלא נכון, הוא נפסל.
  • דמוקרטיה: משחק זה חושף את הערכים השונים של חברי הקבוצה ואת התפישות האתיות שלהם. במהלך המשחק, חברי הקבוצה צריכים להחליט באופן דמוקרטי מהם חמשת העקרונות שמדינה או ארגון לא יכולים להתקיים בלעדיהם. בתוך המשחק, מקיימים דיון על העקרונות שנבחרו.

משחקי גיבוש לצוות קבוצה ותיקה

משחקי גיבוש אינם מיועדים רק לקבוצות חדשות, וקבוצות ותיקות יכולות לשאוב מהן יתרונות רבים. אם לא די בכך שקבוצה ותיקה היא לאו דווקא קבוצה מגובשת, ולכן ישנה תועלת בקיום פעילויות גיבוש עבורה, גם חברים בקבוצות מגובשות יכולים ללמוד המון זה על זה כתוצאה מפעילויות גיבוש. באמצעות משחקי גיבוש פשוטים ניתן לקיים פעילות מהנה אשר תתרום רבות לקבוצה עצמה ולחברים בה.

פעילויות גיבוש בישיבה:

  • חבילת הקסם: ראש הצוות כותב משפט על כל אחד מחברי הצוות על גבי פתק. לאחר מכן, כל פתק מודבק לשכבת נייר אשר עוטפת פתק אחר, עד שמתקבלת חבילה בה כל הפתקים. במסגרת המשחק, כל שכבה נפתחת בתורה וחושפת פתק אחר, וחברי הקבוצה צריכים לנחש על מי נרשם הפתק המודבק עליה.
  • הישרדות: משחק זה הוא משחק מחשבה המפתחת את הדינמיקה הקבוצתית בין החברים. במהלך המשחק, הקבוצה מקבלת שבע דקות כדי להחליט על חמשת הדברים שהיו לוקחים איתם לאי בודד. לאחר מכן ניתן לקיים דיון על חמש הדברים שנבחרו.
  • אמונות תפלות: משחק מהנה ולא שגרתי מגלה פרטי אופי רבים על חברי הצוות באמצעות האמונות התפלות בהם הם מאמינים. כל אחד מחברי הקבוצה רושם על פתק אמונה תפלה שהוא מתחבר אליה. הפתקים כולם מעורבבים יחדיו, ובמהלך המשחק שולפים בכל פעם פתק אחר. עם שליפת הפתק, חברי הקבוצה צריכים לנחש מי רשם אותו.

פעילויות גיבוש אקטיביות לקבוצה הוותיקה:

  • פאדיחה: משחק פשוט שמעלה את תחושת הביטחון של חברי הקבוצה זה בזה. כל אחד מספר על פאדיחה שקרתה לו במסגרת העבודה או בהקשר של העבודה. לאחר שכל המשתתפים מספרים על הפאדיחות שלהם, חברי הצוות מעריכים איזה מן הסיפורים הוא המצחיק ביותר.
  • ג'יבריש: משחק מהנה ומשעשע הוא משחק אשר דורש לבצע אינטראקציה באמצעות שימוש בג'יבריש בלבד. סוג נפוץ למשחק זה, הוא כזה בו חברי הצוות מתחלקים לזוגות, ובכל זוג אחד המשתתפים צריך לפלרטט ולהזמין את בן הזוג שלו לארוחת ערב – תוך שימוש בג'יבריש בלבד.
  • מסירות בכדור: משחק שנראה טריוויאלי הוא משחק מסירות בכדור, אשר במסגרתו כדור קטן (כמו כדור טניס) נמסר בין המשתתפים במהירות. למשתתפים אסור להפיל את הכדור, ואסור להם להשתהות ולהחזיק בו. משחק פשוט זה מפתח את ההיכרות ואת התקשורת בין המשתתפים.
  • הליכת חמור: הליכת חמור הוא משחק של שיתוף פעולה ועבודת צוות. כל המשתתפים מתחלקים לשתי קבוצות ולזוגות בתוך הקבוצה, כך שכל זוג יעבוד יחדיו ושתי הקבוצות יתחרו זו בזו. כל זוג משתתפים קושר רגל אחת זו אל זו – רגל ימין אל רגל שמאל. אז, שני המשתתפים קשורים יחדיו צריכים לרוץ יחדיו אל פס הסיום הנקבע מראש ובחזרה, ורק כאשר חזרו, הזוג הבא רשאי לצאת גם הוא לדרך. שתי הקבוצות עושות זאת במקביל, כאשר הקבוצה המנצחת היא זו שכל חבריה חזרו ראשונים.

משחקים פשוטים עם שפע הנאה ואינספור יתרונות

כל המשחקים הפשוטים שצוינו להלן יכולים להיראות כפעילות מהנה ותמימה למראה. למעשה, הפעילויות הפשוטות הללו אוצרות יתרונות רבים מאחוריהן. בעוד חברי הקבוצה נהנים יחדיו, מתפתחים מורל והדדיות, והערכים של חברי הקבוצה מתגלים. נוצרת תחושת קרבה והיכרות עמוקה אשר תורמות לשיתוף הפעולה העתידי שחברי הצוות יקיימו במסגרת עבודתם. באופן זה, משחקי הגיבוש לצוות מהווים יותר מאתנחתא מרעננת משגרת העבודה, אלא שהם גם ממלאים את המשתתפים באנרגיות חדשות אשר יועילו רבות לעבודתם בעתיד.

בחזרה לכל המאמרים

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים:

מזמינים עכשיו יום גיבוש ללא התחייבות! קבל הצעת מחיר
דילוג לתוכן