חשיבותן ויתרונותיהן של פעילויות הגיבוש לעובדים

אנו מעבירים את רוב חיינו במסגרות. חלק מן המסגרות הן כאלה שדורשות מן החברים בהן לקיים שיתוף פעולה רציף כדי להשיג מטרה מסוימת, ומסגרות אחרות נועדו לתת לחבריהם בהן את היתרונות שיש בקבוצה כאשר כל אחד עובד באופן עצמאי למען מטרה פרטית.

כך או אחרת, הפעילות בתוך מסגרת מגובשת ואחידה, שהחברים בה מכירים זה את זה וקרוב אחד לשני, היא אפקטיבית הרבה יותר. כדי ליצור מסגרת שכזו, קיימות פעילויות הגיבוש, שמלבד ההנאה הרבה שהן מספקות, הן נותנות לחברי המסגרת תחושת אחווה מועילה וחסרת תחליף.

IMG-20170713-WA0006

המסגרות השונות להן מתאימים ימי גיבוש

גיבוש הקבוצה הוא היבט חשוב ורצוי עבור כל מסגרת. גם כאשר המסגרת אינה דורשת שיתוף פעולה מצד חברי הקבוצה, הגיבוש שלהם והקרבה שלהם זה לזה מועילה במיוחד להרגשה האישית של כל אחד ולאפקטיביות שבפעולותיו. באופן זה, כל מסגרת שאינה מייצרת גיבוש בין חבריה באופן עצמאי תוכל להיעזר בימי גיבוש. בין מסגרות אלה, ניתן למנות במיוחד את הבאות:

  • צוותי עובדים: מקומות עבודה רבים מחולקים למחלקות ולצוותים, אשר כל אחד מהם אחראי על זרם של משימות. באופן זה, הצוות עובד בשיתוף פעולה מתמיד, וכל חבר בו נשען על איכות האינטראקציות שלו עם שאר חברי הצוות. ימי גיבוש גורמים לחברי הצוות לצאת משגרת היומיום שלהם וכך לראות זה את זה באופן רחב יותר. כך מתפתחים קרבה וגיבוש, אשר משפרים את איכות האינטראקציות ולבסוף את יעילותו של הצוות כולו.
  • מנהלי צוות: בדומה לצוותי עובדים, מנהלי צוות צריכים לעבוד פעמים רבות זה מול זה כדי ליצור תאימות בעת עבודתם על היבטים שונים של אותו הפרויקט. כדי לעשות זאת באופן הטוב ביותר, יש צורך באיכות תקשורת גבוהה בין המנהלים השונים. ימי גיבוש תורמים לתוצאה הזו בכך שהם חושפים היבטים שונים באופי של המשתתפים, וכך גורמים למנהלים להכיר זה את זה באופן עמוק יותר.
  • תלמידים בכיתה: תלמידים אמנם לא נדרשים לרוב לשיתוף פעולה, שכן כל אחד מהם עובד למען הציון שלו באופן עצמאי. עם זאת, כאשר התלמידים ישתפו פעולה הם עשויים להשיג תוצאות גבוהות יותר, כאשר כל תלמיד יתרום לשאר בנושאים שהוא חזק בהם. שיתוף פעולה שכזה, על אף שניתן להגדיר אותו כמקצועי, נשען על הפן החברתי שבתקשורת בין התלמידים ממש כפי שהדבר מתבטא בצוותי עובדים.
  • משפחות: קל לחשוב שמשפחות אינן זקוקות לימי גיבוש מפני שהקשר בין בני המשפחה אינו מקצועי, וכך האינטימיות שימי הגיבוש מנסה להנחיל כבר קיימת מלכתחילה. זו אינה תפישה מדויקת, שכן בני המשפחה נוטים לסגל לעצמם תפקידים מוגדרים כאשר הם מצויים בהקשר הביתי. ימי הגיבוש מוציאים את בני המשפחה מההקשר הזה וכך בני המשפחה נחשפים באופן עמוק יותר לתכונות האופי זה של זה.

היתרונות של ימי הגיבוש

ימי הגיבוש הם מלאים ביתרונות. מלבד שמדובר בפעילות מהנה שמהווה פסק זמן משגרת היומיום, ימי הגיבוש תורמים רבות לתקשורת ולאינטראקציה בתוך כל סוג של קבוצה. הדבר נובע מהיות ימי הגיבוש פעילות חברתית שיש בה אפשרות לחשיפת תכונות אופי של המשתתפים אשר לא נחשפות לרוב בתוך חיי השגרה. מחקרים רבים הוכיחו שוב ושוב את התועלת הרבה המתקבלת מכך, וניתן לפרט באופן רחב על היתרונות השונים בנקודות הבאות:

  • עבודת צוות: ימי גיבוש גורמים לפיתוח יכולות העבודה בצוות. חברי הקבוצה חושפים בתוך יום הגיבוש את היכולות ואת החולשות שלהם, וכך ניתן לייצר דינמיקה אשר מנצלת את היכולות של כולם ומפצה על החולשות של כולם למען יעילות מרבית.
  • תקשורת: ימי הגיבוש דוחפים את המשתתפים לתקשורת אינטנסיבית. באופן זה, חברי המסגרת משפרים את התקשורת ביניהם ומסוגלים לבצע אינטראקציה מהירה יותר ומדויקת יותר.
  • מנהיגות: עם חשיפת תכונות האופי של המשתתפים, ימי הגיבוש מותאמים כדי להצביע על יכולות המנהיגות של חברי המסגרת. באופן זה ניתן לגלות ביעילות מי מן המשתתפים ניחן ביכולות מנהיגות שיש בהן לדחוף ולשלהב את שאר החברים, וכך לפתח הבנה וביטחון סביב המנהיגות הזו.
  • קרבה: אינטימיות היא אחד מן ההיבטים החשובים ביותר בין החברים בין כל מסגרת. הקרבה והאינטימיות בתוך הקבוצה גורמת לחברים בה לרצות לעשות ולעזור למען האחר. באופן זה, כל עבודה שתתבצע לא תתבסס רק על מוטיבציה של מטרה משותפת, אלא גם על מוטיבציה של הדדיות.
  • ביטחון עצמי: ימי גיבוש מהווים סיטואציות מאתגרות, אך כאלה שמהוות חלל בטוח עבור המשתתפים. באופן זה, המשתתפים מסוגלים להסיר את הפחדים שלהם לרגע ולגלות את התגובות של הסובבים אותם לנגד המצב הפגיע. בסיטואציות שכאלה מגלים רוב המשתתפים כי חשיפת החולשות שלהם אינה פוגעת בהם, אלא להפך, גורמת למשתתפים האחרים לתמוך בהם, וכך הם ירגישו יותר ביטחון עצמי בעתיד בסביבת שאר המשתתפים.
  • ביטחון בקבוצה: בעוד הביטחון העצמי של המשתתפים חשוב עד מאוד, היבט חשוב לא פחות הוא הביטחון של המשתתפים בשאר חברי הקבוצה. כאשר חברים במסגרת מסוימת אינם בוטחים באשר חברי המסגרת, הם אינם בוטחים במסגרת עצמה, וכך לא יסמכו על שיתוף פעולה איתם. ימי הגיבוש חושפת את המשתתפים ליכולות זה של זה, וכך מדגימות בפניהם את ההדדיות המתקבלת מתוך עבודה משותפת. באופן זה, כל אחד מן המשתתפים מפתח את הביטחון שלו בקבוצה.
  • כבוד: עם ביטחון, קרבה והדדיות, מתפתח גם הכבוד. היכולות של כל המשתתפים נחשפות בימי הגיבוש וכך גם נחשף ערכו של כל אחד מן המשתתפים. באופן לא פחות חשוב, החולשות של כל המשתתפים נחשפים וכך מתגלה השוויון הערכי בין כל המשתתפים. באופן זה, כל זלזול שהיה עשוי להימצא בין חברי הקבוצה ממוזער. המשתתפים רואים את הערך זה של זה לנגד עיניהם, ומתפתח כבוד הדדי.
  • מורל: אחד מן ההיבטים החשובים ביותר עבור קבוצות הוא המורל המשותף. באמצעות מורל גבוה, כל עבודה שחברי הקבוצה יבקשו לעשות ביחד יעשה ביעילות גבוהה יותר ועם תוצאות גבוהות יותר. ימי הגיבוש קוטעים את שגרת היומיום למען פעילות חיצונית, וכך משלהבת מחדש את המורל של חברי הקבוצה למען מטרה משותפת. בתום יום הגיבוש, המורל הזה יישמר.
  • הנאה: אין להחסיר את היתרון הפשוט והחשוב ביותר הזה. בנוסף לכל היתרונות שיש לימי הגיבוש עבור הקבוצה ועבור היחסים בין החברים בה, יתרון חשוב נוסף הוא העובדה שימי גיבוש הם פעילות מהנה. באמצעות קטיעת שגרת היומיום חברי הקבוצה יכולים להתרענן ולאסוף מחדש את כוחותיהם. הם מקבלים חוויות חדשות וזיכרונות נעימים, ויוכלו לחזור לשגרת החיים חזקים יותר.

כיצד יום גיבוש עוזר לפתח דינמיקה חיובית בקבוצה?

ימי גיבוש מאפשרים לצוות העובדים שלכם לצאת מאזור הנוחות שלהם ומייצרת אינטראקציה אמיתית בין השדרה הניהולית לצוות העובדים. במסגרת שלל הפעילויות שקיימות , ניתן לבחור את הפעילות אשר תגרום לכל צוות לפתח את ההווי הייחודי שלו וליצוק חוויות אשר יהפכו את העובדים שלכם לקבוצה מנצחת. הדינמיקה המיוחדת שנוצרת במהלך כל יום גיבוש, מעלה את רמת התקשורת בין כל חברי הצוות ומעניקה כלים שנשארים עם העובדים גם הרבה שיום הגיבוש מסתיים.

החשיבות של ימי הגיבוש לשיפור התפוקה

ימי הגיבוש מאפשרים לצוות החברה לנוח מהעבודה, לצאת מהשגרה ולשפר את הקשרים האישיים של צוות העובדים. על ידי יצירה של תשתית קומוניקטיבית אשר זולגת מגבולות המחלקה או המפעל,  מקבלים העובדים הזדמנות לשפר את היחסים הבין אישיים שלהם ולהיות נאמנים יותר לחברה. בלא מעט מקרים, ניתן לראות כיצד קשרים רופפים במקום העבודה משפיעים על הביצועים של העובדים ונוגעים באופן ישיר ליכולת שלהם לספק את התרומה המצופה מהם.

 שיתוף הפעולה שמתחיל בגיבוש וממשיך ישירות לתוך המשרד

בימי גיבוש נוצרת רמה גבוהה יותר של שיתוף פעולה אשר זולגת ישירות למשרד שלכם ותורמת תרומה משמעותית לפריון העבודה. החברויות אשר נוצרות תוך כדי משחק או במהלך פעילות אתגריות, מאפשרות לעובדים להכיר באופן קרוב יותר את חבריהם לעבודה ומעניקות מימד חדש ליחסים הבין אישיים של חברי הקבוצה. בנוסף, ניתן לראות כיצד חברויות וותיקות מתעצמות ומשפיעות לטובה על האווירה במשרד כמו גם על חדוות העבודה.

פעילויות ומשחקים שתורמים לשיתוף הפעולה:

  • בניית בליסטרה – בנייה משותפת של אחד מכלי הנשק העתיקים בעולם. החל מבחירת החומרים ועד לירייה מצחיקה – גורמת לשיתוף פעולה בכל תהליך הבנייה
  • רשת העכביש – העברת חבר הקבוצה על רשת חבלים כאשר מה מי שאחראי על העברה הם חבריו לעבודה
  • פעילויות החילזון – הוצאה של חפץ שנמצא במרכז המעגל ללא נגיעה במעגל המסומן. מצריך שיתוף פעולה ומקנה כלים לפתרון משברים בדרך יצירתית

 משחקים ופעילויות שמספקים יציאה מהשגרה וגיבוש הקבוצה

  • נדנדה אוטונומית – נדנדה מיוחדת שנשלטת על ידי חברי הקבוצה ושוברת שגרה כבר מהשנייה הראשונה
  • איים אבודים – מעבר של חברי הקבוצה על גשר עץ אשר מצריך תמיכה ועידוד של חברי הקבוצה
  • טיולי אופניים – טיול אופניים בחיק הטבע אשר מספק יציאה מוחלטת מהשגרה והיכרות עם שבילי הארץ, תוך גיבוש הקבוצה

 משחקים ופעילויות שתורמות להווי המחלקה

  • הליכה על חבל – חבל שנמתח מקצה מעץ אחד עד לעץ שני ומספקים רגעים בלתי נשכחים של שהייה בין האוויר ליבשה
  • פיק אפ – משחק שבו מתפסים חברי הצוות על חבל ומושכים הפתעה לקול העידוד של חבריהם לעבודה
  • גשר ההימליה – תחרות בין חברי הקבוצה על מעבר גשר של גשר חבלים בגובה נמוך. נחשב למשחק שמייצר הווי ייחודי וזיכרונות בלתי נשכחים

 אילו סוגי יום גיבוש קיימים?

ישנם מגוון של ימי גיבוש וכדאי להתאים אותם לאופי הקבוצה ולגיל המשתתפים. יום גיבוש איכותי הינו יום אשר כולל את הפעילות אשר מתאימות לארגון שלכם ועולות בקנה אחד עם הצרכים והרצונות שלכם.

  • מסלולי הליכה – קיימים שפע של מסלולי הליכה אשר מקנים פעילות גופנית בעצימות נמוכה והיכרות עם מגוון שמורות הטבע שיש לארצנו להציע. היתרון הגדול שבמסלולי ההליכה הוא בכך שהם מתאימים לכל כושר גופני ולכל גיל וניתן לשלב אותם עם ארוחות בחיק הטבע.
  • מסלולי מים – בישראל קיימים מגוון של נחלים בצפון הארץ אשר ניתן ליהנות מהם הן בעונות הקיץ והאביב. ניתן ליצור טיולים המשלבים טבילה באגם או סנפלינג באתרים מורשים. נחל זויתן כמו גם נחל ירדן הם אופציות נהדרות.
  • פעילות בטבע – החל מטיול ג'יפים קסום ועד ללינת לילה במדבריות ארצנו, ניתן לספק מגוון של פעילויות בטבע. הפעילויות של חברתנו מגובות במערכות חשמל ניידת, אוהלים, שקי שינה וכל מה שצריך בכדי ליהנות מיום גיבוש בחיק הטבע
  •  פעילויות אתגריות – פעילויות אתגריות מתאימות לימי גיבוש עבור חברות ומפעלים אשר עיקר העובדים שלהם מורכב מקהל צעיר יותר, ומאפשר יצירת הווי משותף בעזרת ספורט אתגרי. החל מטיולי אופני שטח בנחל חרוד ועד לפארק חבלים ייחודי, ניתן ליהנות משלל פעילויות אקסטרים.

כיצד ניתן לשפר את האינטראקציה בין העובדים במקום העבודה?

  • מקום מוגדר להפסקות – זמן לשיחות אישיות ומנוחה קלה – יצירה של מקום מוגדר להפסקות אישיות ומנוחה קלה יאפשרו לעובדים שלכם להיות יותר פרודוקטיביים כאשר הם נמצאים בעמדה שלהם . ניתן להציב מספר כיסאות ליד מכונת הקפה המשרדית או כמה מגזינים מחול , וליצור פינה שבה הם יוכלו לצבור אנרגיות חדשות ולחזור יצירתיים מתמיד
  • ארגון ימי גיבוש וימי כיף – ימי גיבוש וימי כיף צריכים להיות חלק מלוח השנה של כל ארגון. עצם העובדה שיש חופשה מרוכזת שניתן לשאוף אליה ולחכות לה במשותף, יוצרת אווירה חמה יותר וחברית במיוחד. ימי הכיף תורמים לתחושת השייכות למקום העבודה ומאפשרים לצאת קצת מהשגרה ולהכיר את הקולגות שלהם לעומק
  • ציון ימי הולדת, חגים ואירועים נוספים במקום העבודה – ציון של ימים מיוחדים מבהיר לעובדים שלכם שהם לא נלקחים כמובן מאליו ושמקום העבודה הוא מזמן הבית השני שלהם. הם חשובים לתחושת העובד ברמת הפרט ( ומבהיר לו שהוא אינו עוד בורג במכונה) ולצוות העובדים ברמת הכלל. חשוב להוסיף עוגה או מחווה אחרת, אשר חורגת בהרבה מהעלות הכספית שלה.
  • סדנאות OTD – מאפשרות לצוות הניהול או העובדים שלכם לתרגל מגוון של מיומנויות ניהול בתנאי מעבדה וללא כל סכנה. הם מעניקות  גיבוש מהיר, מספקות הזדמנות לעבודה ללא לחץ ומקנות ארגז כלים עשיר לניהול משברים בזמן אמת.
  • סדנאות אימפרוביזציה – סדנאות אימפרוב נחשבות לשוברות שגרה בטוחות ומקנות לצוות העובדים אפשרות ליהנות מפעילות מהנה בתוך כותלי החברה. הם מעלות את רמת האינטראקציה בתוך שניות ומביאות את העובדים שלכם להתבטא ולאלתר באופן טבעי וללא כל מסכות.
  • ארוחות משותפות – ארוחות משותפות עשויות לעלות את רמת האינטראקציה ולאפשר לצוות שלכם בילוי משותף כבר בזמן העבודה. ארוחות משותפות תורמות לתחושת הסיפוק ממקום העבודה ומעלות את תחושת השייכות של העובדים שלכם.
  • תרומה לקהילה – נסו לקחת חסות על אירגון או לארגן יום משותף של מעשים טובים למען מטרה שקרובה לחברה שלכם.  החל מצביעה משותפת של מקלטים ועד לחלוקת מזון לפני החג למעוטי יכולת, פעולות שכאלו יעלו את ערך החברה בעיני הצוות שלכם ויתרמו לתקשורת הבין אישית

לסיכום

ניתן לראות כי ימי כיף וגיבוש הם קריטיים להגברת פריון העבודה ומשמעותיים להצלחה של כל עסק וחברה. הם מספקים שעות של הנאה, תורמים לאווירה במקום העבודה ומהווים קרקע פורייה להצלחה.

בחזרה לכל המאמרים

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים:

מזמינים עכשיו יום גיבוש ללא התחייבות! קבל הצעת מחיר
דילוג לתוכן