מדריך טיולים – באזור נחל הג'ילבון

נחל ג'ילבון מאגד מספר פלגים הזורמים למרגלות הר אביטל והר שיפון שבגולן, יוצר קניון תלול שבו בריכות ומפלים, ונשפך אל עמק החולה. נחל ג'ילבון, או בשמו הנוסף נחל דבורה, עטור בחודשי האביב פריחה עונתית, שעיקרה פרחי עיריוני צהוב בחודשים פברואר מרץ ודרדר גדול-פרחים בחודש אפריל. בתחילת הקיץ, בחודשים מאי ויוני ניתן לראות פרחי קנרס סורי, קיפודן מצוי ושלמון יפואי, ואילו בשיא הקיץ פורח הרדוף הנחלים.

בנוסף באזור הנחל צומחים שיחים מגוונים, כמו הדס בר מצוי, פטל וליבנה רפואי, וכן עצים, ביניהם ניתן למנות עצי אלה, שקד, תאנה, דולב ואיקליפטוס. רוב חיות הבר סמויות מן העין עבור המבקרים, אולם בחלק מהמקומות אפשר להבחין לעתים במשפחות של שפני סלע. ככלל, עונות הקיץ והאביב הן מצוינות לטיול באזור זה בשל הרחצה המרעננת והפריחה הייחודית גם יחד.

golan

מסלולים בנחל ג'ילבון

המסלול המעגלי

(כ-3 ק"מ, ו- 3 שעות הליכה)

איך מגיעים? נוסעים מצומת משר הירדן לכיוון רמת הגולן, עוברים דרך גשר בנות יעקב וממשיכים בכביש 91 לכיוון הרמה. בשני הצמתים הבאים נוסעים ישר, וכקילומטר וחצי לאחר הצומת השני פונים שמאלה לדרך עפר, המתאימה לכל סוגי הרכבים, מסומנת בסימון שבילים אדום, ומשולטת לנחל ג'ילבון. לאחר נסיעה של כשני קילומטר פונים ימינה, ונוסעים כחצי קילומטר עד לאזור החנייה הסמוך לתחילת המסלול.

אופי המסלול: מסלול מעגלי, ברמה בינונית, הכולל לקראת סופו טיפוס לא ארוך במיוחד ברמה בינונית, וכן אפשרות לרחצה בבריכות מים. המסלול מתאים גם למשפחות עם ילדים.

מה להביא? רצוי להביא בגדי ים, ונעליים להליכה במים. כמו כן יש להצטייד בשלושה ליטרים של מים לאדם, ובקרם הגנה. בקיץ מומלץ לטייל בשעות הבוקר או אחר הצהריים, מאחר וישנם מקטעי הליכה בלתי מוצלים.

הכניסה: אינה כרוכה בתשלום, וללא הגבלת שעות ביקור.

תיאור המסלול: בתחילת המסלול ניתן לראות את שרידי הכפר הסורי שתושביו נטשו לאחר מלחמת ששת הימים, כשהשביל האדום ממשיך בין עצי אקליפטוס ושיחי צבר לכיוון ערוץ הנחל הזורם בכל ימות השנה, וחוצה אותו. יש להמשיך עם השביל האדום עד לתצפית מפל דבורה.

מי שרוצה יוכל לטפס בשביל הכחול לכפר דאבוריה עתיק, הכולל ממצאים ארכיאולוגיים, בהם כתובות בעברית המיוחסות לתנא המפורסם רבי אליעזר הקפר, ותצפית מרהיבה על עמק החולה. בכפר אבן משקוף גדולה, עליה מגולף עיט ושני דגים, ואשר היוותה, ככל הנראה, חלק מבית כנסת עתיק. יש לחזור עם השביל הכחול לתצפית מפל דבורה, ולרדת עם השביל למרגלות המפל, שם ניתן לפנות שמאלה לכיוון המים, לטבול, להתרענן וליהנות מצמחיית הנחלים העשירה.

יש לתת את הדעת לכך שהמים עמוקים, במידה וחלק מהמטיילים אינם יודעים לשחות. לאחר הרחצה, יש לחזור לשביל האדום הפונה ימינה, קיימת אפשרות גם  לצעוד בתוך אפיק מהים, למי שמעוניין בכך. המשך המסלול צופה על מפל הג'ילבון, השני בגובהו בין מפלי הגולן, המתנשא לגובה 41 מטרים.

בהמשך השביל מגיעים לבריכה שבתחתית המפל, בה ניתן ורצוי לשחות עד למפל עצמו. לאחר הרחצה בבריכה, יש לחזור במעלה השביל האדום עד למפגש עם השביל הכחול, ולעלות עד לשביל העפר, ממנו נגיע, לאחר רבע שעה נוספת של הליכה, לסוף המסלול.

 

המסלול הארוך

(כ-5 ק"מ, ו- 5 שעות הליכה)
PikiWiki_Israel_46596_nahal_gilabun
איך מגיעים? תחילה, יש להשאיר רכב אחד בנקודת הסיום של המסלול. בצומת משמר הירדן, פנו שמאלה לכביש 918, לחצות את גשר הפקק, והשאירו את הרכב בסיומו של שביל העפר. חזרו לצומת משמר הירדן, וסעו ממנו לכיוון רמת הגולן. עוברים דרך גשר בנות יעקב וממשיכים בכביש 91 לכיוון הרמה.

בשני הצמתים הבאים נוסעים ישר, וכקילומטר וחצי לאחר הצומת השני פונים שמאלה לדרך עפר, המתאימה לכל סוגי הרכבים, מסומנת בסימון שבילים אדום, ומשולטת לנחל ג'ילבון. לאחר נסיעה של כשני קילומטר פונים ימינה, ונוסעים כחצי קילומטר עד לאזור החנייה הסמוך לתחילת המסלול.

אופי המסלול: מסלול חד כיווני, ברמה בינונית, הכולל גם אפשרות לרחצה בבריכות מים. המסלול מתאים למיטיבי לכת, וכולל ירידה תלולה למדיי במדרון.

מה להביא? רצוי להביא בגדי ים, ונעליים להליכה במים. כמו כן יש להצטייד בשלושה ליטרים של מים לאדם, ובקרם הגנה. בקיץ מומלץ לטייל בשעות הבוקר או אחר הצהריים, מאחר וישנם מקטעי הליכה בלתי מוצלים.

הכניסה: אינה כרוכה בתשלום, וללא הגבלת שעות ביקור.

תיאור המסלול: בתחילת המסלול ניתן לראות את שרידי הכפר הסורי שתושביו נטשו לאחר מלחמת ששת הימים, כשהשביל האדום ממשיך בין עצי אקליפטוס ושיחי צבר לכיוון ערוץ הנחל הזורם בכל ימות השנה, וחוצה אותו. יש להמשיך עם השביל האדום עד לתצפית מפל דבורה. מי שרוצה יוכל לטפס בשביל הכחול לכפר דאבוריה עתיק, הכולל ממצאים ארכיאולוגיים, בהם כתובות בעברית המיוחסות לתנא המפורסם רבי אליעזר הקפר, ותצפית מרהיבה על עמק החולה.

בכפר אבן משקוף גדולה, עליה מגולף עיט ושני דגים, ואשר היוותה, ככל הנראה, חלק מבית כנסת עתיק. יש לחזור עם השביל הכחול לתצפית מפל דבורה, ולרדת עם השביל למרגלות המפל, שם ניתן לפנות שמאלה לכיוון המים, לטבול, להתרענן וליהנות מצמחיית הנחלים העשירה. יש לתת את הדעת לכך שהמים עמוקים, במידה וחלק מהמטיילים אינם יודעים לשחות. לאחר הרחצה, יש לחזור לשביל האדום הפונה ימינה, קיימת אפשרות גם  לצעוד בתוך אפיק מהים, למי שמעוניין בכך.

המשך המסלול צופה על מפל הג'ילבון, השני בגובהו בין מפלי הגולן, המתנשא לגובה 41 מטרים. בהמשך השביל מגיעים לבריכה שבתחתית המפל, בה ניתן ורצוי לשחות עד למפל עצמו. לאחר הרחצה בבריכה, ההליכה ממשיכה בשביל האדום באפיק הוואדי, בעלייה מתונה, ועובר לצד שני מפלים קטנים. לאחר קילומטר וחצי, מגיעים לחרבת אל-ג'לבינה, ולאחריה, בתום ירידה של כשמונה מאות מטרים בדרך עפר, ניתן לראות את עין ג'ילבון, הנובע אל תוך בריכת הקצינים המבוטנת. השביל ממשיך לאורכו של צינור ההשקיה שיוצא מהמעיין, עד לטחנת קמח עתיקה.

יש לשים לב לא  לסטות בקטע שבין בריכת הקצינים לטחנה מהשביל, מחשש למוקשים. לאחר ההתרשמות מהטחנה היפה, ממשיכים בשביל כקילומטר נוסף עד לרכב הממתין הסיום המסלול.

בחזרה לכל המאמרים

אהבתם את המאמר? שתפו עם חברים:

מזמינים עכשיו יום גיבוש ללא התחייבות! קבל הצעת מחיר
דילוג לתוכן